9 Ağustos 2013 Cuma

DERSİM’İN KAYIP ŞARKISI

Oya Baydar, yeni romanı O Muhteşem Hayatınız’da, ünü tüm dünyayı sarmış Türkiyeli yaşlı bir primadonnanın hayatından yola çıkarak, Türkiye’nin en netameli konularını odağına alıp, savaş ve yıkımların insan benliğindeki tahribatlarına odaklanıyor. Artık son demlerine gelmiş bir divanın, Aliye Sema’nın günün birinde tutkulu bir hayranı olan müzik öğretmeniyle tanışmasıyla açılıyor roman. Tutkulu hayranı, Aliye Sema’yla ilgili bir takım fotoğraf ve belgeye ulaşmış ve bunları divaya ulaştırma derdindedir. Bu fotoğraflar sayesinde, Aliye Sema’nın geçmişini adım adım aralayan Oya Baydar, bir yandan Aliye Sema, diğer yandan da onun tutkulu hayranının ağzından büyük bir şaşaa ile anlatılan geçmişin arkasında aslında başka bir geçmiş daha olduğunu gösteriyor. Oya Baydar, bir subay kızından büyük bir sahne sanatçısı olmaya uzanan yolda bir takım küçük boşluklar bıraksa da romanın epey uzun tutulmuş girişinde asıl meseleyi okurdan gizleyip bugüne odaklanmamızı sağlıyor. Sahne uğruna küçük kızından bile uzak kalan, kızı ve geçmişini arkasında bırakıp kendisini sadece sahnenin büyüsüne teslim eden Aliye Sema’nın hayatından kesitler sunan ilk bölümde, bir primadonnanın rengarenk hayatına odaklanacağı zannı doğuyor okurda. Ancak, Aliye Sema’nın bebeklik fotoğraflarının olmadığını fark etmesiyle, roman asıl hedefine ilerlemeye başlıyor. Bir yandan tanrı vergisi sesinden şüpheye düşüyor, çocukluğundan beri peşini bırakmayan kabusları yeniden canlanıyor, diğer yandan da ömrü boyunca hemen hemen her anını fotoğraflayan subay babanın, bebekken neden onun resimlerini çektirmemiş olabileceği sorusuna bir cevap aramaya başlıyor yaşlı diva.

Oya Baydar epey uzun tuttuğu O Muhteşem Hayatınız’ın  ikinci bölümünde Aliye Sema’nın kızı Arya’nın hikayesine yer veriyor bu sefer. Bir yandan annesinden uzun yıllar uzak kalan orta yaşlardaki Arya’nın hikayesini anlatırken yazar, diğer yandan da anne kızın uzun yıllar sonra yeniden karşılaşmalarını konu ediniyor. Roman boyunca kendi kimliğini arayan, asıl kimliğini bulduğunda dahi bu duyguyu içinden söküp atamayan annenin bir benzeridir adeta Arya. Anne kızın karşılaşmasında, daha doğrusu ikisinin birden bir kimlik arayışına yönelmesinde, roman boyunca toplayıcı diye söz edilen tutkulu müzik öğretmeninin payı vardır yine. Değişik yörelerde müzik araştırması yapan Arya’nın yolunun Dersim’e düşmesinde, annenin eksik çocukluğunun payı da vardır şüphesiz ama bu yolculuğun asıl nedeni tıpkı Aliye Sema’da olduğu gibi bir kimlik arayışıdır. Aliye Sema’ya yol gösteren, onu geçmişiyle ilgili bir şüphenin içine çeken toplayıcı gibi, Arya’ya da bu yolculukta toplayıcı gibi bir rehber eşlik edecektir. Genç kadın, 1938’den kalma bir resimdeki çalgıcıların izini sürerken, bir yandan bu resim aracılığıyla annesinin geçmişine dair bir ışık arar, diğer yandan da kendi hayatındaki kimlik karmaşasını Dersim’in hikâyesiyle kapamaya çalışır. Nihayet, yolculuğun sonunda hem Arya, hem de Aliye Sema asıl kimlikleriyle yüzleşir. Ancak, bu kimlik arayışının hiç de ülkenin kendi tarihinden uzak olmadığını, aksine bu tarihin bir parçası olduğu gerçeğiyle yüzleşmek zorunda kalır ikisi de. Aliye Sema, vaktiyle Dersim olayları sırasında subaylara evlatlık verilen Dersim’in kayıp kızlarından biridir ve bu gerçek romandaki dört kahramana da fazlasıyla ağır gelir.

1938’de Dersim’de yaşananlar son zamanlarda iyiden iyiye edebiyatın ilgi alanına girmeye başladı. Konu ile ilgili yapılmış belgeseller, sözlü tarih çalışmalarına ek olarak, son yıllarda özellikle Haydar Karataş’ın gerek Gece Kelebeliği, gerekse de On İki Dağın Sırrı adlı romanlarında başarıyla anlattığı Dersim, yakın zamanda Murathan Mungan’ın derlediği Bir Dersim Hikayesi adlı kitapla yeniden gündeme geldi. Oya Baydar’ın romanı O Muhteşem Hayatınız da, özellikle ikinci bölümden sonra iyiden iyiye bir Dersim romanına dönüşüyor. Her ne kadar, romanın sonunda yer alan ve gereksiz bulduğum kısa açıklamada, bu romanın bir Dersim romanı olmadığını söylese de, özellikle Arya’nın yolculuğu sonunda bir Dersim romanına dönüşüyor O Muhteşem Hayatınız. Gelenekleri, kültürel çeşitliliği, dinsel referanslarıyla Dersim, romanın önemli bir ağırlığını taşıyor. Yer yer, ana hikâyeden koparak ansiklopedik kimi gereksiz bilgilerle bu bağlam iyiden iyiye pekiştiriliyor romanda. Alevi inancı, etnik farklılığı, bu iki kimliğin birlikte hayat bulduğu müzik uzun uzadıya yer buluyor romanda. Dahası, Dersim’de yaşayanların belleklerine de sirayet eden 1938 olaylarının günümüzdeki yansımalarına da romanında yeriyor yazar. Ancak, tam da bu noktada Oya Baydar’ın romanını diğer Dersim romanlarından ayıran önemli bir taraf olduğu kanısındayım.

O Muhteşem Hayatınız, diğer anlatıların aksine Dersim’e dışarıdan bakan bir roman. Bunu olumsuz anlamda söylemiyorum. Daha en başından kabul edilmiş bu bakış sayesinde meselesini daha açık bir şekilde ortaya koyuyor roman. Hiç şüphesiz bu dışarıdan bakma meselesi romanın çoğu yerinde bir takım handikaplar doğurmuyor değil ancak yine de, roman kahramanlarını bir arayış sahnesine çeken Oya Baydar, bir zaman sonra kitabın bu kusurlarını telafi etmeyi başarıyor. Dersim’i anlattığında kimi handikaplar yaşayan roman, insanın kendi gerçeğiyle yüzleşmesini odağına aldığında daha etkili bir çehreye bürünüyor. Bunda hiç şüphesiz, roman yazarının kendi özel hikâyesinin de payı var. Kendisi de tıpkı romanda anlattığı Aliye Sema gibi bir subay kızı olan Oya Baydar, romanın sonunda yer alan açıklamada, günün birinde babasının eşyaları arasında, üzerinde “Üçüncü Ordu Manevrası Hatırası. Tunceli, 1938.” yazan madalyayı bulduğunu, babasının muhtemelen bu “manevraya” katılan subaylardan biri olduğunu öğrendikten sonra konuya ilgi duymaya başladığını belirtiyor. Üstelik, yazar tıpkı romandaki gibi bir toplayıcı hikayesini de yaşamıştır. Böylece, bir yandan tarihsel, bir yandan da kişisel bir acının izinin sürüldüğü bir roman çıkıyor ortaya. Dersim’den çok, o “manevradan” arta kalan insanların hayatlarının sonraki dönemlerde nasıl bir yıkımla karşı karşıya kalmış olabilecekleri sorusunun peşine düşüyor romanda Oya Baydar. Sonuçta, hem bireysel, hem de toplumsal anlamda bir çeşit yüzleşme romanına dönüşüyor O Muhteşem Hayatınız. Geriye dönüş imkânı vermeyen, ancak buna rağmen bir türlü ileriye de savurmayan, bugünün acısına sabitleyen bir yüzleşme…

0 yorum:

Yorum Gönder

ETİKETLER

12 Eylül (3) 1938 (1) Abdulhamid (1) Acılar İcat Eden (1) Adalet Ağaoğlu (2) Adorno (1) Ahmet Erhan (3) Alacakaranlıktaki Ülke (1) Aliye Sema (1) Almanya (1) Altın Ayı (1) Amanda (1) Amerika'nın Yanık Çocukları (1) Anlambilim (1) Anne ben geldim (1) Arap (1) Arya (1) Aslan ve Ressam (1) At (1) Avustralyalı (1) Aydın Şimşek (1) Ayrılık Provaları (1) Babalar ve Oğullar (1) Bağçe (1) Bana İsmail Deyin (1) Bana Sen Söyle (1) Baykuş Virane Sever (1) Behçet Çelik (1) Ben Gaomi Kuzeydoğu Bucağı (1) Berlin Film Festivali (1) Bıçağa Adanan Çocuk (1) Bildiriler (2) Bin Hüzünlü Haz (1) Bir Delilik Yapan (1) Bir Dersim Hikayesi (1) Bir Gemide (1) Birgül Oğuz (1) Bügün de ölmedim anne (1) Büyük Ustayı Ziyaret (1) Calvino (1) Celal Sılay (1) Cemil Kavukçu (3) Cennetin Kayıp Toprakları (1) Cevval Dayı (1) Clement Freud (1) Çehov (1) Çığlık (1) Demir Özlü (2) Denemeler (10) Dersim (1) Doğan Güzel (1) Dur (1) Düğüne (1) Edebiyat Nedir (1) Edebiyat Olayı (1) Edip Cansever (1) Edward Said (1) Eli Horowitz (1) Elias Canetti (1) Erdem Kurtuldu (1) Ergani (1) Eriyen Gelin (1) Ermeni meselesi (1) Esmer Dergisi Yazıları (2) Faruk Duman (1) Fasulyenin Bildiği (1) Feridun Andaç (1) Ferit Edgü (2) Gabriel Garcia Marquez (1) Galiçya (1) Gece Kelebeği (1) Geş Bin Ergani! (1) Giuseppe Tornatore (1) Hah (1) Hakan Günday (1) Hakkâri’de Bir Mevsim/O (1) Halide Edip Adıvar (1) Halil İncesu (1) Har (2) Hasan Ali Toptaş (2) Haydar Ergülen (1) Haydar Karataş (1) Heba (1) Herta Müller (1) Hesenê Metê (1) Hokusai (1) Ian McEwan (1) Irmak Zileli (1) İhsan Oktay Anar (1) İhsan Sait (1) İnci (1) İrene (1) İtalo Calvino (1) Jale Parla (1) Jennifer (1) Johan Baez (1) Johan Strauss (1) John Berger (1) Jon Scieszka (1) Jonathan Safran Foer (1) Jorge Franco (1) Joseph Roth (1) Joseph Trotta (1) Kasırganın Gözü (1) Keko (1) Kemal Tahir (1) Kenan (1) Kışi Ruhu (1) Kızıl Darı Tarlaları (1) Kindar Sabahı (1) Kitap Tanıtım Yazıları (15) Kitap Zamanı (1) Köy Enstitüleri (1) Küfran (1) Kürt sorunu (1) Kürtçe (1) Latin Amerika (1) Leonard Cohen (1) Leticia (1) Leyla Erbil (1) Mahir Günşiray (1) Mahmut Makal (1) Malcolm Brandbury (1) Mareşal Joseph Radetzky von Radetz (1) Marksiszm (1) Mavi Randevu (1) McEwan (1) Mehmet Atlı (1) Milliyet Sanat Yazıları (4) Mirza (1) Mo Yan (1) Murat Belge (1) Murat Gülsoy (1) Murat Uyurkulak (2) Murathan Mungan (1) Nancy (1) Necati Tosuner (1) Necatigil Şiir Ödülü (1) Neil Gaiman (1) Netamiye (1) Nick Hornby (1) Nilüfer Kuyaş (1) Nobel (2) Nurdan Gürbilek (2) Nuri Bilge Ceylan (1) O Muhteşem Hayatınız (1) Oğuz Atay (3) On İki Dağın Sırrı (1) Orhan Kahyaoğlu (1) Orhan Koçak (1) Orhan Pamuk (1) Osman Konuk (1) Oya Baydar (1) Ömer Madra (1) Ömer Türkeş (1) Özgür Gündem (1) Pîne (1) Post-yapısalcılık (1) Psikanaliz (1) Puslu Kıtalar Atlası (1) Qırıx (1) Radetzky Marşı (1) Reşat Nuri Güntekin (1) Romanya (1) Sahaf (1) Sahibinden Satılık (1) Sancı (1) Sartre (1) Semih Gümüş (2) Sencer ile Yusufçuk (1) Seray Şahiner (1) Sezin Öney (1) Silvan (1) Siyasi Abê (1) Solferino Kahramanı (1) Söyleşiler (1) Suskunlar (1) Susmak Nasıl da Yoruyor İnsanı (1) Suzan Sontag (1) Suzanne (1) Sylvia Platht (1) Şamatacı Suçlular ve Daha Fazlası (1) Şehirde Bir Yılkı Atı (1) Şerif Mardin (1) Şükrü Erbaş (1) Taşra Sıkıntısı (1) Tefail (1) Tek Bacaklı Yolcu (1) Telefon Bekleyen (1) Tene Yazılan Ayetler (1) Terry Eagleton (1) Tevrat (1) Tewlo (1) Tezer Özlü (1) Thomas Pynchon (1) Tol (1) Tom Thompson (1) Toni Morrison (1) Tori Amos (1) Tunceli (1) türk Öykücülüğü (1) Türkiye Ayağa Kalk (1) Umberto Eco (1) Uykuların Doğusu (1) Uzun İhsan Efendi (1) Üç Düş/Üş (1) Üç Kız Kardeş (1) Vahşetin Çağrısı (1) Vedat Nedim Tör (1) Virgül (1) Viyana (1) Wittgenstein (1) Yabu (1) Yalnızlıktan Devren Kiralık (1) Yara İzleri (1) Yaratıcı Yazarlık (1) Yavuz Ekinci (1) Yazıköy (1) Yedinci Gün (1) Yimou Zhang (1) Yoklar Fısıltısı (1) Yunus Emre (1) Yusuf Atılgan (1) Zazaca (1) Ziya (1) Ziyan Murat Uyurkulak (1) Zülkarneyn (1) Zweig (1)